Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan

Se Karta
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Klippans kommun
Plan- och byggavdelning
E-post: plan-o-byggkontoret@klippan.se
Måndag-torsdag
08.00- 17.00
Fredag
08.00-16.00
Program
Översiktsplaneringen kan inledas med ett programskede, då man tillsammans går igenom vad som ska göras. Man får en övergripande bild av läget och kan då ta beslut om det fortsatta fördjupande arbetet. Samrådsmöte hålls även under programskedet.
Samråd
När ett förslag till översiktsplan tagits fram är det dags för samråd. Det innebär att förslaget skickas ut till berörda intressenter samt finns att se för allmänheten. De synpunkter som kommer in från berörda intressenter som är fastighetsägare, andra sakägare, hyresgäster, organisationer, myndigheter och andra under samrådet redovisas i en samrådsredogörelse.
Utställning
Planförslaget ställs ut och innehåller nu även de synpunkter som inkommit under samrådet på något sätt. Antingen genom revidering där man beaktat synpunkten eller med kommentar om varför man inte tagit hänsyn till synpunkten. Har man invändningar på förslaget ska de lämnas skriftligen.
Utlåtande skrivs efter utställningstidens utgång och i den finns alla synpunkterna samlade.
Antagande
Planförslaget antas av kommunfullmäktige.
Överklagande
Översiktsplanen kan inte överklagas från den dag beslutet om antagande satts upp på kommunens anslagstavla i kommunhuset. Däremot kan planen överklagas om det finns brister i handläggningen. Får den som överklagar rätt i högre instans, kan ett eller flera skeden i översiktplaneprocessen komma att göras om. De som skriftligen framfört synpunkter under utställningstiden har rätt att överklaga planbesluten. Överklaganden prövas av Länsrätten, Kammarrätten och i sista instans Regeringsrätten, så kallad laglighetsprövning enligt 10 kap kommunallagen.
En e-tjänst erbjuder dig möjlighet att via kommunens hemsida stegvis fylla i de uppgifter som behövs för en viss typ av tjänst, till exempel en ansökan.
Gå till E-tjänster
Din åsikt är viktig för oss. Vi arbetar för att du som är invånare i Klippans kommun ska trivas och vara stolt över din kommun.
Gå till Medborgardialog
Vi satsar på att förbättra servicen till medborgarna och kvaliteten i tjänsterna, och arbetar ständigt med att utveckla vår medborgarservice.
Gå till Kommunkvalité
Genom vår karttjänst kan du på ett enkelt sätt rapportera in och följa en felanmälan på offentlig plats till kommunen.
Gå till Rapportera till kommunen
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Se Karta