Klippans logotype

Nyckelfri hemtjänst och personalschema i telefonen

Nu är alla hemtjänstområden och nattpatrullen i full gång med nyckelfri hemtjänst

Klippans kommun har infört ett system med personallås för alla brukare som har hemtjänst eller trygghetslarm. Detta för att säkerställa kvaliteten vad gäller nyckelhanteringen och öka brukarens säkerhet.

Gunnel Jansson projektledare för nyckelfri hemtjänst berättar att de installerat strax under 500 lås hos brukare som har hemtjänst eller trygghetslarm.

- Det är några portlås kvar att installera. Vi hade en plan att vi skulle vara klara till julen 2017, men vi är så gott som redan klara. Det är sex låsadministratörer och jag som fick en dags utbildning i hur vi skulle installera de nya låsen och vi började den 12 september.

- Det är fantastiskt, det har gått över förväntan och installationerna har flutit på jättebra, säger Linda Danielsson en av låsadministratörerna. Ibland har det varit klurigt, gamla lås är lite svårare.

Maria Wennerberg, låsadministratör som i vanliga fall arbetar på hemtjänst Väst, berättar att de jobbar i par och att två par har varit ute varje dag. Vi ringer och bokar in en tid med brukaren när vi ska komma så att de är förberedda. När vi kommer dit har vi vår kommunlegitimation med så att de ska veta att vi kommer från Klippans kommun.

- Det finns många olika sorters lås som vi har bytt mot det nyckelfria låset. Låset som monteras på insidan av dörren öppnas och stängs av personalens telefoner. Enbart behörig personal kan låsa upp dörren genom hemtjänstens godkända mobiltelefoner. Brukaren använder sin hemnyckel som vanligt, berättar Gunnel.

- Ungefär 97 % av brukarna är positiva till dessa de nya låsen. Brukarens lås som vi monterar ned förvaras uppmärkta hos oss och när brukaren inte ska ha några tjänster från socialförvaltningen återställer vi låset så som det var tidigare. 

- Nattpatrullen som kör på larm och insatser nattetid i kommunen är jätte nöjda. Nu slipper de köra in till Åbyhem och hämta nyckel till den brukare som larmat. Istället kör de direkt till den som larmat och öppnar dörren med telefonen. De sparar mycket körtid och brukaren får hjälp fortare, säger Linda som vanliga fall jobbar på hemtjänst Öst där nattpatrullen utgår ifrån.

Samtidigt som nyckelfri hemtjänst infördes började hemtjänsten med TES Appen. Det är ett system som hämtar brukarens insatser och personalens schema. Därefter gör planerarna på respektive hemtjänstområde ett schema till varje personal. Detta schema får personalen i sin telefon, samma telefon som öppnar och stänger brukarens dörr. De öppnar och stänger dörrar, signerar insatser, får vägbeskrivning till brukaren med mera, ett mycket bra arbetsredskap som förenklar för personalen och skapar mer tid hos brukaren.

Undersköterskorna Christin, Alicia och Marcela på hemtjänst Väst tycker att det fungerar bra med nyckelfri hemtjänst, det är jätte skönt att slippa hämta nycklar när det är ett trygghetslarm. Dessutom är det smidigt att ha schemat i telefonen och att vi kan signera insatserna direkt på plats hos brukaren.

Publicerat: 2016-12-15

<<Tillbaka
Senast uppdaterad: 2016-12-15
Sidansvarig: Ann Lundkvist

Kontakt


Larmansvarig
Gunnel Jansson
Telen 0435- 283 02

Klippans kommun
Besöksadress: Trädgårdsgatan 12, Klippan
Postadress: Klippans kommun, 264 80 Klippan


Telefon: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se