Klippans logotype
Temalådor

Om temalådorna

Hur är ett tema uppbyggt?

Ett tema är indelat i ett antal uppdrag, som vart och ett är en avslutad del i den systematiskt uppbyggda helhet som temat utgör. Varje uppdrag behandlas ingående i Handledning för lärare i stort sett enligt följande struktur, som fungerar som stomme i lärarens och elevernas arbete:

  • En kortfattad introduktion berättar om mål och huvudsakligt innehåll i temat. Det är centralt att eleverna är väl förtrogna med temats mål, innehåll och ramar, så att de med lärarens stöd kan sätta in de olika uppdragen i helheten.
  • Under bakgrund återfinns, som rubriken säger, upplysningar, tips med mera, som är värdefullt att känna till i arbetet med uppdraget.
  • Förberedelser ger besked om vad läraren bör förbereda: Vilken materiel som behövs till varje elev och till grupperna och vad som i övrigt bör göras i ordning i klassrummet. I Handledning för elever får eleverna reda på vad de behöver under rubriken "Materiel".
  • Elevernas arbete, dvs idésamling, förutsägelse, undersökning och experiment, anteckningar, samtal, redovisningar, ... behandlas under rubriker som Fundera, undersök och redovisa och Berätta och sammanfatta. Arbetsgången i Handledning för elever är analog med den i Handledning för lärare.
  • Bra att veta om ... innehåller i Handledning för lärare viss ämnesteoretisk fördjupning. Motsvarande rubrik finns också i några uppdrag i Handledning för elever och består då av intressanta artiklar som erbjuder eleverna att fördjupa sitt kunnande ytterligare.
  • Sist i respektive uppdrag i Handledning för lärare ligger Arbetsblad, som får kopieras.

Mål i respektive tema

De temaspecifika målen presenteras i beskrivningen av respektive tema.

Klippans kommun

I Klippans kommun arbetar man både i förskolan och i grundskolan enligt ett rullande schema. Detta innebär att alla barn/elever har fått jobba med samtliga teman enligt nedan, när man ​lämnar åk 6:

  • Luft (förskola)
  • Vatten (förskola)
  • Ljud (förskola)
  • Jämföra och mäta (F-klass)
  • Balansera och väga (åk 1-2)
  • Fast eller flytande (åk 1-2)
  • Jord (åk 1-3)
  • Förändringar (åk2-3)
  • Från frö till frö (åk 2-3)
  • Fjärilars liv (åk 2-3)
  • Kretsar kring el (åk 4-6)
  • Flyta eller sjunka (åk 4-6)
  • Kemiförsök (åk 4-6)
  • Papper (åk 4-6)
  • Mäta tid (åk 4-6)
  • Rörelse och konstruktion (åk 4-6)

På samtliga åk 4-6 skolor finns även matematiktemat Mönster och algebra, som ett komplement till matematikundervisningen.

Mer information om varje temalåda hittar du på NTA:s hemsida.länk till annan webbplats

Senast uppdaterad: 2016-06-16
Sidansvarig: Karin Nyberg

Kontakt

NTA-samordnare
Carina Ekenberg
E-post: carina.ekenberg@klippan.se

Klippans kommun
Besöksadress: Trädgårdsgatan 12, Klippan
Postadress: Klippans kommun, 264 80 Klippan


Telefon: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se