Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan

Se Karta
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Felanmälan gator, vatten och avloppsledningar:
Journummer 0435-103 10
Felanmälan el och fjärrvärme:
Kraftringen (nätägare) 020-32 61 00
Måndag-torsdag
08.00-17.00
Fredag
08.00-15.00
Receptionen i kommunhuset håller lunchstängt klockan 12–13. Vi nås ändå på telefon, chatt, facebook och e-post.
En servisanmälan är en beställning du gör för att ansluta din fastighet till det kommunala vatten- och/eller avloppsnätet(VA-nätet).
När du som fastighetsägare skriver under formuläret eller e-tjänsten förbinder du dig att:
Läs denna information innan du skickar in VA-anmälan
När ska en VA-anmälan lämnas in?
För att din VA-anmälan ska godkännas måste den vara komplett med nedanstående handlingar och underskrift. Ansökan ska godkännas innan arbetet påbörjas.
Vid nybyggnation ska följande handlingar skickas in:
Vid anslutning av redan befintlig fastighet ska följande handlingar skickas in:
Vid flyttning av befintlig vattenmätare ska följande handlingar skickas in:
Vid dränering och/eller omläggning av VA-ledningar
VA-anmälan ska godkännas skriftligen av VA-avdelningen innan inkoppling till det allmänna vatten- och avloppsnätet får påbörjas. Normal handläggningstid är 3 veckor. Ska nya serviser utföras tar detta arbete ca 6–8 veckor efter att anmälan blivit godkänd.
Vid frågor om VA-anmälan kontakta VA-avdelningen.
Ofullständig VA-anmälan kommer att returneras till avsändaren för komplettering.
Vid underlåtenhet att lämna in VA-handlingar, debiteras en avgift enligt gällande taxa.
För mer information läs gärna broschyrerna ”Information om anslutning till kommunalt vatten och avlopp”. Information finns också i ABVA (Allmänna bestämmelser för brukandet av kommunens allmänna vatten och avloppsanläggning), samt i Kommunal författningssamling (KFS 2013:11) Taxa för Klippans kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning.
Information om byggvatten och installation av vattenmätare
Byggvatten
Blanketten ”Anmälan om vatten och avloppsinstallation” skickas in tillsammans med en enkel skiss över var vattnet ska tas ifrån. Detta bestäms i samråd med VA-avdelningen (befintlig servis, ny servis eller brandpost).
Anmälan godkänns av VA-avdelningen. Handläggningstiden är ca 5 arbetsdagar.
Tid för öppning för byggvatten bokas minst 1 vecka förväg hos vår tekniker på telefon 0435-282 41. Byggvatten debiteras tills permanent vattenmätare sätts upp eller bokning av stängning sker.
Vattenmätare
Vattenmätare för mätning av förbrukat vatten krävs vid anslutning till det allmänna vatten- och avloppsnätet. Vattenmätaren är Klippans kommuns egendom.
Fastighetsägaren ansvarar för att vattenmätarplats förberetts med mätarkonsol av behörig installatör. VA-avdelningen sätter upp mätaren efter tidsbeställning hos vår tekniker på telefon 0435-282 41.
Vattenmätarplats
Utrymmesbehov för mätare qn 2,5 – 10 m³/h
Mätaren monteras i horisontell, förankrad mätarkonsol och förses med avstängningsventiler.
En e-tjänst erbjuder dig möjlighet att via kommunens hemsida stegvis fylla i de uppgifter som behövs för en viss typ av tjänst, till exempel en ansökan.
Gå till E-tjänster
Din åsikt är viktig för oss. Vi arbetar för att du som är invånare i Klippans kommun ska trivas och vara stolt över din kommun.
Gå till Dialog
Vi satsar på att förbättra servicen till medborgarna och kvaliteten i tjänsterna, och arbetar ständigt med att utveckla vår medborgarservice.
Gå till Kommunkvalité
Genom vår karttjänst kan du på ett enkelt sätt rapportera in och följa en felanmälan på offentlig plats till kommunen.
Gå till Rapportera till kommunen
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Se Karta