Tillgänglighetsredogörelse

Lyssna Skriv ut
Kontakt

Kontakt

Öppettider

Måndag-torsdag
08.00-17.00
Fredag
08.00-15.00

Receptionen i kommunhuset håller lunchstängt klockan 12–12.30. Vi nås ändå på telefon, chatt, facebook och e-post.

kartpin

Skicka ett meddelande till kundtjänst




Om tillgänglighet på www.klippan.se

Klippans kommun står bakom webbplatsen klippan.se. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. På sidan beskrivs hur klippan.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Förutom att vi gjort en manuell besiktning av vår webbplats, har vi även använt oss av verktyget Siteimprove som identifierat brister i tillgängligheten. Vi arbetar på att åtgärda dessa brister.

  • En del av pdf-filerna på webbplatsen, som äldre protokoll och liknande, är inskannade dokument som baseras på dokument som inte är digitaliserade. Därmed är de otillgängliga för läshjälpmedel och liknande. Detta saknar vi praktisk möjlighet att rätta till.
  • En del innehåll på vissa sidor har inte tillräckligt hög färgkontrast mellan text och bakgrund.
  • Vissa element saknas i den bakomliggande strukturen för att alla sidors innehåll ska kunna fungera optimalt, sett ur en tillgänglighetssynvinkel.
  • Vissa pdf-blanketter som är kopplade dels till webbplatsen, dels till vår e-tjänstportal, kan vara otillgängliga till viss del. Vår ambition är att löpande arbeta med tillgängligheten allteftersom blanketter revideras. Vår vision är att icke-digitala blanketter i framtiden ska omformas till e-tjänster.
  • På webbsidan "Webb-TV från fullmäktige" publiceras filmerna från kommunfullmäktiges sammanträden. Från och med septembersammanträdet 2020 textas filmerna. Filmer från gamla fullmäktigesammanträden är däremot otextade. Vi har inte resurser att texta dessa.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från klippan.se i något annat format kan du kontakta kommunen via e-post kundtjanst@klippan.se, telefon 0435-280 00. Svarstiden via e-post är normalt två arbetsdagar.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att den inte uppfyller lagens krav, meddela kommunikationsavdelningen via kundtjanst@klippan.se, telefon 0435-280 00.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltninglänk till annan webbplats och påtala det. Du når DIGG via e-postadressen info@digg.se alternativt telefonnummer 0771-11 44 00.