Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan

Se Karta
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Måndag-torsdag
08.00-17.00
Fredag
08.00-15.00
Receptionen i kommunhuset håller lunchstängt klockan 12–13. Vi nås ändå på telefon, chatt, facebook och e-post.
Klippans kommun strävar efter att alla familjer som använder vår barnomsorg ska betala rätt barnomsorgsavgift. Det är en rättvisefråga att alla betalar rätt avgift för sin plats i förskola, fritidshem och pedagogisk omsorg.
Vi kommer därför att genomföra en avgiftskontroll. Om du har betalt för mycket kommer du få pengar tillbaka. Om du har betalt för lite kommer du få en räkning att betala.
Så här går det till
Vid avgiftskontrollen tittar vi på hur mycket du har betalt i barnomsorgsavgift för det aktuella året. Den summan jämför vi med hushållets gemensamma taxerade årsinkomst som delas på tolv för att få fram en genomsnittlig månadskostnad. Baserat på denna kostnad får vi fram hur mycket du borde betalt. Om det tidigare har skett korrigeringar av din barnomsorgsavgift tar vi hänsyn till detta.
Om avgiftskontrollen visar att du har betalt fel barnomsorgsavgift sker en justering om beloppet överstiger 600 kronor. Denna summa gäller både om du ska få pengar tillbaka eller om du ska betala.
Det är hushållets gemensamma inkomster som används för att räkna ut avgiften för förskoleverksamhet och fritidshem. Med hushåll avses ensamstående och makar. Med makar jämställs sammanboende som är folkbokförda på samma adress. Här kan du läsa mer om vilka inkomstuppgifter som är avgiftsgrundande.
Nu kontrollerar vi barnomsorgsavgifterna för 2018. Eftersläpningen på två år beror på att vi behöver de korrekta taxeringsuppgifterna från Skatteverket.
Om du har betalt för lite
Ett hushåll som betalt för låg avgift under 2018 blir betalningsskyldig för den återstående summan. Kommunen kommer skicka ut en faktura under hösten 2020.
Om du inte kan betala hela din faktura på en gång, kan du delbetala fakturan med samma OCR-nummer. Hela fakturan ska vara betald senast sista februari 2021.
Om fakturan inte betalas i tid hanteras den enligt kommunens ordinarie inkassoförfarande.
Om du har betalt för mycket
Ett hushåll som betalt för hög avgift under 2018 får pengar tillbaka. Återbetalningen kommer ske under hösten 2020.
Är det något du undrar över? Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren.
Du är också välkommen att kontakta vår kundtjänst på 0435-280 00 eller kundtjanst@klippan.se.
Tänk på att det är du som förälder som är ansvarig för de inkomstuppgifter du lämnar till oss. Uppdatera din inkomst genom kommunens e-tjänst.
En e-tjänst erbjuder dig möjlighet att via kommunens hemsida stegvis fylla i de uppgifter som behövs för en viss typ av tjänst, till exempel en ansökan.
Gå till E-tjänster
Din åsikt är viktig för oss. Vi arbetar för att du som är invånare i Klippans kommun ska trivas och vara stolt över din kommun.
Gå till Dialog
Vi satsar på att förbättra servicen till medborgarna och kvaliteten i tjänsterna, och arbetar ständigt med att utveckla vår medborgarservice.
Gå till Kommunkvalité
Genom vår karttjänst kan du på ett enkelt sätt rapportera in och följa en felanmälan på offentlig plats till kommunen.
Gå till Rapportera till kommunen
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Se Karta