Allmän information om EU-valet

Här kan du läsa mer om valet och få svar på vanliga frågor.

Mer information om valet och information om valet på lättläst svenska, teckenspråk och översatt till andra språk hittar du på Valmyndighetens hemsida, www.val.se. På Valmyndighetens sida hittar du även svar på vanligaste frågorna.

Valnämnden i kommunen ansvarar för det praktiska genomförandet av valet, vilket bland annat innebär att utrusta och bemanna vallokalerna på valdagen, sköta den preliminära sammanräkningen av rösterna i vallokalen och rapportera resultat. Valnämnden ansvarar även för förtidsröstningen.

Du når valnämndens kansli under perioden 22 maj - 9 juni på telefon 070-812 90 27.

Läs mer information om valnämnden.

Alla som får rösta i valen och är upptagna i röstlängden får ett röstkort hemskickat med posten.

Du har rösträtt i valet till Europaparlamentet om du:

• Senast på valdagen fyllt 18 år
  • Är svensk medborgare och är eller har någon gång varit folkbokförd i Sverige
  • Är medborgare i något av EU:s medlemsländer, är folkbokförd i Sverige och har anmält dig till röstlängden senast 30 dagar före valdagen

Röstkorten skickas ut i maj och senast den 22 maj ska du som finns i röstlängden fått ditt röstkort.

Om du inte har ditt röstkort med dig när du ska rösta kan ett dubblettröstkort skrivas ut eller beställas hos kommunen, Länsstyrelsen eller Valmyndigheten. För att få ett dubblettröstkort behöver du vara upptagen i röstlängden.

Du kan beställa ett dubblettröstkort på nummer 0435-28 000. Dubblettröstkort kan även skrivas ut i de flesta lokaler för förtidsröstning.

Rösta med bud
Om du på grund av sjukdom, ålder, funktionsnedsättning eller är intagen på häkte eller kriminalvårdsanstalt inte kan rösta i vallokal på valdagen kan du rösta med bud. Att rösta med bud betyder att någon annan än du själv transporterar rösten till vallokalen eller till en lokal för förtidsröstning. Om du bor, eller vistas, vid en lantbrevbärarlinje kan du också budrösta med hjälp av lantbrevbäraren. För att rösta med bud behöver du ett särskilt material som du beställer från kommunen eller Valmyndigheten.

Ambulerande röstmottagning
Om du på grund av sjukdom, ålder eller funktionsnedsättning inte själv kan ta dig till en röstningslokal och inte känner någon som kan vara bud åt dig, kan kommunens ambulerande röstmottagare hjälpa dig. Ambulerande röstmottagning betyder att röstmottagarna kommer till ditt hem eller annan plats där du befinner dig för att ta emot din röst. Din röst ska göras i ordning på samma sätt som en förtidsröst i en lokal för förtidsröstning.

Skillnad mellan att rösta med bud och ambulerande röstmottagning
Ett bud får inte hjälpa väljaren utan är enbart en transportör av väljarens iordningställda röst till en förtidsröstningslokal eller väljarens vallokal. En budröst får göras i ordning tidigast 24 dagar före valdagen. Men kan tas emot av en förtidsröstningslokal mellan den 22 maj - 9 juni.

En ambulerande röstmottagare tar emot väljarens röst på samma sätt som i en förtidsröstningslokal och är, om väljaren så begär, även skyldig att hjälpa väljaren att göra iordning sin röst. Röstmottagaren har alltid tystnadsplikt. Röstmottagaren har med sig allt behövligt material som finns i en förtidsröstningslokal och för även en väljarförteckning. Ambulerande röstmottagare är tillgänglig under hela förtidsröstningsperioden, 22 maj - 9 juni.

Bokning av ambulerande röstmottagning
Du kan boka en tid för ambulerande röstmottagning genom att ringa kundtjänst på 0435-28 000. Du kan boka ambulernade röstmottagning under kundtjänst ordinarie öppettider. Vid bokning av ambulerande röstmottagare ska du uppge namn och adress.

Sidinformation

Senast uppdaterad: