Gå till innehåll

Visselblåsning

Det är viktigt att kommunens verksamhet liksom rättssäkerheten och demokratin har förtroende hos allmänheten. Missförhållanden och oegentligheter kan orsaka allvarliga skador och det är viktigt att arbetstagare kan påtala missförhållanden i den verksamhet där de deltar, så att kommunen får kännedom om och kan vidta åtgärder mot dem.

Vi erbjuder en visselblåsarfunktion tillsammans med en extern leverantör.

Vad är visselblåsarfunktion och vem riktar den sig till?

Det är bara allvarliga missförhållanden som kan anmälas, och det ska finnas ett allmänintresse av att det anmäls. Det kan till exempel vara frågan om ekonomisk brottslighet eller korruption.

Syftet med vår visselblåsningsfunktion är att fånga upp och agera på signaler om eventuella missförhållanden i kommunens verksamhet. Du kan vara anonym som visselblåsare och funktionen omfattar i huvudsak anställda men även andra som har en arbetsrelaterad koppling till verksamheten, till exempel arbetssökande, praktikanter, konsulter och förtroendevalda.

Visselblåsning ska inte användas för att allmänheten ska kunna anmäla generellt missnöje med kommunen eller dess verksamhet, utan att arbetstagare ska kunna rapportera om missförhållanden. Allmänna synpunkter mot kommunen hanteras därför inte inom ramen för visselblåsarfunktionen. Inte heller omfattas normalt sett frågor som gäller den enskilde anställdes egna arbets- eller anställningsförhållanden, utan detta ska hanteras enligt de vanliga arbetsrättsliga och arbetsmiljörättsliga reglerna. Du vänder dig då till din chef, överordnad chef eller ditt fackliga ombud.

Om du vill lämna synpunkter till kommunen i andra ärenden kan du göra det på flera olika sätt. Bland annat till vår kundtjänst och vår e-tjänst Länk till annan webbplats..

Varför har vi visselblåsning

Alla anställda i Klippans kommun ska uppleva att de kan föra en öppen dialog om situationen på sin arbetsplats och att vi har ett öppet samtalsklimat inom våra olika verksamheter. I vissa situationer är det dock svårt att rapportera om missförhållanden öppet och där kommer visselblåsarfunktionen in. Klippans kommun tar visselblåsning på stort allvar.

Sveriges nationella stödlinje för visselblåsning, Transparency International

Transparency International, Sveriges nationella stödlinje för visselblåsning, erbjuder information och stöd till personer som vill veta mer om visselblåsning. Stödlinjen kan bland annat klargöra om ett ärende faller under lagens definition av ett missförhållande.

Stödlinjen kan kontaktas via telefon eller säkert formulär, och all kontakt med stödlinjen är konfidentiell. Det går även att välja att vara anonym.

Stödlinjen hjälper till med:

  • Visselblåsarens rättigheter och skyldigheter i offentlig, privat och ideell sektor i Sverige
  • Det skydd visselblåsare har enligt visselblåsarlagen
  • Vilka rapporteringskanaler som finns och hur du kan gå till väga för att visselblåsa

Visselblåsning erbjuder inte juridisk rådgivning, utreder inte specifika fall och företräder inte visselblåsare i kontakt med rättsväsendet, arbetsgivare eller myndigheter.

Kontakta stödlinjen för visselblåsning. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur rapporterar jag?

Klippans kommun erbjuder en visselblåsarfunktion genom en extern leverantör. Här kan du lämna en visselblåsning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Visselblåsningar hanteras av oberoende part

Visselblåsningar tas emot och utreds av extern part. Detta säkerställer att visselblåsare kan vara anonyma. Den oberoende parten återrapporterar till en förtroendegrupp i kommunen som i sin tur rapporterar till kommunledningen.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
26 juni 2024